mandag 21. januar 2013

Barnas favorittbrød

2 stk

3 dl korn( solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø og ev gresskarkjerner - eller det du har tilgjengeligsom havregryn osv)
6 dl vann
50 g gjær
50 g smør
1ts sukker
1,5-2 ts salt
1dl (havrekli, hvetekli eller kruskakli)
700 g hvetemel

Alt 1: bløtlegg kornblanding i 2t i halvparten av vannmengden. Smelt smør og rør i. Løs opp gjær i lunken væske. Bland ingrediensene og elt til deigen er smidig. Maskin 3-5 min.

Alt 2: Løs opp gjær i lunken væske. Bland ingrediensene og elt til deigen er smidig. Maskin 3-5 min. Elt inn romtemerert smøre til slutt.

Forhev: 45min
Forming: Del deig i to og trill ut. Hvis du vil kan sprøyte brødene med vann og rulle dem i korn. Legg i smurt form.
Etterhev: 30 min
Steking: ca 30-45 min v 200 grader . Nederst

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat- til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett
  2. Hei og takk for hyggelig mail...
    Foreløpig er nok denne bloggen mest til eget bruk... Innleggene handler om mer enn mat..
    Tar kontakt dersom det skulle bli aktuelt senere!

    Monica

    SvarSlett